واکسیناسیون در بارداری واکسیناسیون در بارداری متخصص زنان، زایمان و نازایی

واکسیناسیون در بارداری

چهارشنبه, 12 مهر 1402 ساعت 12:30
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آیا در دوران بارداری می‌توان واکسن زد؟ کدام واکسن‌ها در این دوران مجاز و کدام ممنوع هستند؟ در این مطلب اطلاعات کاملی در این خصوص ارائه شده است. پس مطالعه آن را از دست ندهید.

در این مطلب چه چیزی مطالعه خواهید کرد؟

یکی از مهم‌ترین نکات در دوران بارداری، تزریق به موقع واکسن‌های مجاز است. زیرا این عوامل می‌توانند تا حد زیادی مانع بروز و انتقال بیماری‌ها و عفونت به جنین شوند.
تعدادی از مادران ممکن است اطلاعی از اهمیت واکسیناسیون در بارداری، قبل و بعد از آن، نداشته باشند. این ناآگاهی تا حدی جدی است که برخی خانواده‌ها معتقدند تزریق هر واکسنی در بارداری، زمینه ساز آسیب به مادر و جنین است‌. در صورتی که تزریق تعدادی از واکسن‌ها مجاز و برخی نیز غیر مجاز است.
اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تر و درست‌تری را در این زمینه کسب کنید؛ خواندن این مقاله یک پیشنهاد خوب برای شماست. با ما همراه باشید.‌

آیا واکسن زدن در دوران بارداری ایمن است؟

ایمن بودن واکسن در دوران بارداری

بهتر است بدانید که یکسری از واکسن‌ها بی‌خطر هستند. به طوری که برای خانم‌ها قبل، در حین و پس از بارداری پیشنهاد می‌شوند. این اقدامات به سلامت مادر و جنین کمک می‌کنند. زیرا آنتی بادی‌هایی که خانم‌ها در واکنش به این واکسن‌ها می‌سازند؛ علاوه بر محافظت از مادر، از جفت نیز عبور کرده و به محافظت از جنین در مقابل بیماری‌ها کمک خواهند کرد. شایان ذکر است که واکسیناسیون در بارداری، نقش بالایی نیز در مقاوم شدن نوزاد در برابر بیماری‌های جدی در اوایل زندگی، دارد. البته هر واکسنی را نمی‌توان به خانم باردار تزریق کرد. زیرا ممکن است که سبب ایجاد مشکلات جدی و خطرناک در مادر و جنین بشود. برای ای منظور، دریافت مشاوره از پزشک متخصص ضرورت دارد.

واکسن‌های مجاز در بارداری کدام‌اند؟

واکسن‌های مجاز در حاملگی

واکسن‌های مجاز در دوران بارداری، به شرح زیر است:

  1. سیاه سرفه

    بهتر است در نظر داشته باشید که سیاه سرفه می‌تواند زمینه ساز بروز یکسری بیماری‌های خطرناک شود. حتی قادر است سبب مرگ نوزاد کمتر از ۶ ماه سن نیز بشود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که یک دز واکسن سیاه سرفه در بین هفته ۲۰ و ۳۲ حاملگی به زنان باردار تزریق شود.
    مخلوطی از آنتی‌بادی‌های منتقل شده از جریان خون مادر و کم کردن ریسک تماس مادر با این بیماری سبب می‌شود تا این بازه، بهترین زمان برای تزریق واکسن باشد. به همین دلیل، بهتر است که در خصوص زمان‌بندی واکسیناسیون در بارداری خود با متخصص زنان مشورت نمایید.
  2. آنفولانزا

    یکی از واکسن‌های مجاز در دوران بارداری، واکسن آنفولانزا است. در واقع متخصصین زنان و زایمان در آمریکا نیز تزریق این واکسن را پیشنهاد می‌کنند. تمامی خانم‌هایی که در فصل آنفولانزا حامله هستند، می‌توانند این واکسن را در هر دوره از بارداری خود دریافت کنند. بهتر است در نظر داشته باشید که شدت بیماری آنفولانزا در خانم‌های باردار در مقایسه با زنانی که باردار نیستند، بیشتر خواهد بود. طبق تحقیقات صورت گرفته، دریافت واکسن آنفولانزا سبب کاهش شدت بیماری و تعدیل ۴۰ درصدی میزان بستری در خانم‌های باردار می‌شود.
  3. هپاتیت B

    واکسن هپاتیت B برای خانم‌هایی که واکسینه نشده‌اند و در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند؛ در دوران بارداری، بلامانع است. بهتر است بدانید که پیش از تزریق این واکسن، تست غربالگری هپاتیت B از شما گرفته می‌شود. در صورتی که به این بیماری مبتلا نشده‌اید، بهتر است که دریافت این واکسن را به بعد از زایمان موکول نمایید.
  4. کزاز و دیفتری

    طبق توصیه مرکز درمان و پیشگیری از بیماری آمریکا به زنان باردار، بهترین زمان برای تزریق واکسن کزاز و دیفتری، بین هفته‌های ۲۷ تا ۳۶ بارداری می‌باشد. ضرورت دارد که تزریق این دو واکسن به صورت ترکیبی با هم صورت بگیرد. البته بهترین زمان برای این واکسیناسیون در بارداری، به این عوامل بستگی دارد که آیا به تازگی این واکسن به شما تزریق شده است یا نه. چند بار تاکنون باردار شده‌اید. فاصله میان بارداری‌های شما چقدر است؟ چنانچه نخستین حاملگی شماست و در دوران کودکی و طبق برنامه، این واکسن را دریافت کرده‌اید؛ باید با پزشک صحبت کنید. زیرا ایشان به شما می‌گوید که در چه مدت زمانی از بارداری می‌توانید این واکسن را با حداقل اختلاف ۴ هفته میان هر دوز، دریافت نمایید.

واکسن‌های ممنوع در بارداری کدام‌اند؟

واکسن‌های ممنوع در حاملگی

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که وقتی باردار هستید؛ دریافت یکسری از واکسن‌ها ممنوع است. به طوری که باید قبل از شروع بارداری، تزریق شوند. زیرا جزو واکسن‌های دوران بارداری محسوب نمی‌شوند. این واکسن‌ها عبارت‌اند از:

  1. سرخک، اوریون و سرخجه

    توجه کنید که عفونت سرخچه در حین بارداری، می‌تواند سبب بروز ناهنجاری‌های مادرزادی جدی در جنین شود. البته تزریق این واکسن‌ها، تحت نظر پزشک متخصص صورت می‌گیرد. اگر این واکسن، قبل از حاملگی به مادر تزریق شود؛ بعدها در دوران بارداری، از جنین محافظت به عمل می‌آید. طبق نظر پزشکان، بهترین زمان برای اقدام به بارداری، پس از دریافت این واکسن‌ها، حدود ۴ هفته است.
  2. آبله مرغان

    شایان ذکر است که عفونت آبله مرغان در دوران بارداری، سبب بروز بیماری‌های خطرناک و جدی در بدن مادر و جنین می‌شود. بنابراین بهتر است که به هدف کسب اطمینان از مقاوم بودن بدن در مقابل این عفونت، یک آزمایش خون ساده انجام دهید. در صورتی که بدن شما، ایمنی کافی در برابر آبله مرغان ندارد؛ ضرورت دارد که ۲ دوز واکسن را تحت نظر پزشک دریافت نمایید. برای آنکه بتوانید ایمنی کامل را کسب کنید. زیرا واکسن آبله مرغان جزو واکسن‌های دوران بارداری محسوب نمی‌شود؛ بنابراین پزشکان توصیه دارند که ۴ هفته بعد از دریافت آن، به بارداری اقدام کنید.
  3. واکسن‌های مسافرتی

    اگر در دوران بارداری خود قصد سفر به کشور جدید را دارید و باید واکسن‌های مسافرتی را تزریق کنید، حتما قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید.
  4. واکسن فلج اطفال خوراکی و تزریقی

    این نوع واکسن‌ها چه دارای ویروس کشته شده یا زنده باشند؛ نباید در دوران بارداری خانم‌ها، تزریق بشوند.
  5. هپاتیت A

    تاکنون تاییدیه‌ای مبنی بر بی‌خطر بودن تزریق این واکسن برای خانم‌های باردار صادر نشده است. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از اقدام برای دریافت واکسن، با پزشک خود صحبت کنید.
  6. واکسن پنوموکوک و مننگوکوک (وکسن منژیت برای مسافرت حج)

    شایان ذکر است که ایمن بودن این واکسن تا به الان، تعیین نشده است. به همین دلیل نباید در حین بارداری، به مادر تزریق شود. البته خانم‌هایی که در معرض خطر یا ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دارند؛ می‌توانند برای انجام این واکسیناسیون در بارداری، با پزشک خود صحبت کنند.

بدون تایید پزشک در دوران بارداری واکسن نزنید!

در این مطلب متوجه شدیم که تزریق کدامیک از واکسن‌ها در بارداری، مجاز و کدامیک غیر مجاز است. البته این احتمال نیز وجود دارد که شرایط واکسیناسیون در بارداری برای زنان مختلف، متفاوت باشد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که حتما و حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید. از انجام هرگونه اقدام خودسرانه برای واکسیناسیون در بارداری اجتناب کنید. تا از خطرات احتمالی ناشی از تزریق ناآگاهانه در امان بمانید.

سوالات متداول

  1. عوارض جانبی احتمالی واکسن آنفلوآنزا چیست؟

    عوارض این نوع واکسیناسیون در بارداری، شدید و خطرناک نیست. اما ممکن است که سبب بروز درد، قرمزی، تورم و حساسیت به لمس در محل تزریق شود. همچنین احتمال بروز عوارض آلژیک نیز بسیار کم است. البته چنانچه مشاهده شد؛ مشورت با پزشک ضرورت دارد.
  2. دریافت واکسن کرونا در بارداری ضرورت دارد؟

    همانطور که می‌دانید؛ کرونا توانایی آلوده کردن زنان باردار را نیز دارد. تزریق واکسن کرونا در این دوران برای خانم‌ها لازم است. زیرا احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، می‌تواند سبب بالا رفتن ایمنی در نوزاد نیز بشود.
خواندن 206 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 15 مهر 1402 ساعت 06:23

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.