خارش پا در بارداری خارش پا در بارداری متخصص زنان، زایمان و نازایی

خارش پا در بارداری

(2 رای‌ها)

در دوران بارداری تغییرات فراوانی را مشاهده می‌کنید. برخی از این تغییرات بسیار خوشایند و دوست داشتنی هستند.
برای مثال ممکن است‌ شاهد رشد و ضخامت هرچه بیشتر موهایتان باشید، صورتتان پر‌تر شود و گونه‌هایتان گل بیندازند.
اما بعضی از تغییرات دوران حاملگی نه تنها خوشایند نیستند، بلکه فوق ‌العاده آزاردهنده نیز خواهند بود.
خارش پا در بارداری یکی از همین تغییرات عذاب‌آور است که یک چهارم از زنان آن را تجربه می‌کنند.
خارش پا در حاملگی بسیار شایع بوده و بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که پوست حساسی دارند.
حال علت خارش پا در دوران حاملگی چیست؟
چگونه آن را درمان کنیم؟
آیا قابل پیشگیری است؟
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
بیایید در ادامه این مطلب به بررسی پاسخ این پرسش بپردازیم.

آیا خارش پا در بارداری طبیعی است؟

آیا خارش پا در بارداری نگران کننده است؟

خارش پا یکی از مشکلات کلافه کننده‌ای است که در دوران بارداری رخ می‌دهد. در زمان بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود.
این تغییرات می‌توانند سبب تحریک شدن پوست و بروز خارش شوند. گاهی این خارش در تمامی نقاط بدن رخ می‌دهد. اما در برخی مواقع نیز تنها در بخش محدودی مثل پاها بروز پیدا می‌کند.
حال خارش پا گرچه بسیار شایع است، اما خطرناک نیست. بلکه بسیار طبیعی بوده و بسیاری از زنان باردار آن را تجربه می‌کنند. اما در برخی مواقع نادر نیز ممکن است نشان‌دهنده بروز یک مشکل جدی باشد.

روش‌های درمان خارش پا در بارداری

خارش پا در بارداری چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارند که عبارت‌اند از:

معمولا توصیه می‌کنیم از مصرف داروها خودداری کرده و خارش را با روش‌های خانگی درمان کنید. اما اگر علت خارش، اگزما یا التهابات پوستی باشد، پزشک احتمالا برایتان داروهایی را تجویز خواهد کرد. مصرف دارو به رفع عارضه‌های پوستی و خارش ناحیه پا کمک می‌کند.
  2. استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد التهابات پوستی را کاهش داده و به رفع خارش پا در بارداری بسیار کمک‌ می‌کند. یک کمپرس سرد کوچک را درون حوله قرارداده و در محل خارش قرار دهید. پس از ۲۰ دقیقه مکث می‌توانید آن را بردارید. این کار باید ۳ مرتبه در طول روز تکرار شود.
  3. ماساژ درمانی

ماساژ پاها گردش خون در این ناحیه را بیشتر کرده و حواس شما نسبت به خارش را پرت می‌کند. پس بهتر است روزانه تایم کوتاهی را به ماساژ دادن این ناحیه اختصاص دهید. اما از ماساژ قسمت مچ پا خودداری کنید. چرا که گاها سبب انقباضات رحمی می‌شود.
  4. استفاده از جوراب‌های مخصوص

برخی جوراب‌های مخصوص وجود دارند که با دارا بودن‌ بافت ظریف به پوست پا اجازه تنفس می‌دهند‌. این جوراب‌ها با کاهش حساسیت‌های پوستی خارش پا در بارداری را بهبود می‌بخشند.
  5. استفاده از مرطوب کننده‌ها

گاهی علت خارش پا خشکی پوست است. در این صورت استفاده از کرم‌های مرطوب کننده می‌تواند به درمان خارش پا بسیار کمک کند. چرا که پوست را به خوبی آبرسانی می‌کنند. اما در خصوص مصرف آن‌ها حتما با پزشک مشورت نمایید.
  6. روغن درمانی

برخی روغن‌های گیاهی می‌توانند باعث افزایش رطوبت پوست پا و کاهش خارش شوند. شما می‌توانید با این روغن‌ها پوست پا را ماساژ دهید. اما در انتخاب نوع روغن با پزشک یا تراپیست مشورت نمایید.

علل خارش پا در بارداری

علت خارش پا در دوران بارداری چیست؟

خارش پا در حاملگی علت‌های متعددی دارد که در زیر به بررسی آنها پرداخته‌ایم:

1. تغییرات هورمونی همه ما می‌دانیم که در دوران‌ بارداری بدن هورمون‌های جدیدی تولید می‌کند. این هورمون‌ها می‌توانند باعث ایجاد برخی بیماری‌های پوستی شوند و خارش پا را به همراه داشته باشند.
  2. حساسیت عصبی دیگر علت خارش پا در بارداری حساسیت عصبی است. در زمان حاملگی اعصاب بدن تحریک شده و فرد احساسات قوی‌تری دارد. به طوری که هر چیز عادی و کوچکی مثل تعریق، پوشیدن کفش و ... می‌تواند اعصاب او را تحریک کرده و سبب خارش پا شود.
  3. کشیدگی پوست پوست بدن در حاملگی به علت افزایش وزن دچار کشیدگی می‌شود. این کشیدگی نیز خارش زیادی در ناحیه پاها ایجاد خواهد کرد.
  4. پسوریازیس پسوریازیس یک عارضه پوستی است که باعث ظهور پلاک‌های قرمز پوسته دار می‌شود‌. در واقع می‌توان این بیماری را یک اختلال خودایمنی در بدن دانست. پسوریازیس یکی از اصلی‌ترین عوامل خارش پا در بارداری است.
  5. کلستاز کلستاز دیگر عارضه‌ای است که باعث بروز خارش پا در حاملگی می‌شود. کلستاز یکی بیماری کبدی است که معمولا در موارد نادر بروز پیدا می‌کند. این مشکل در اثر کم کاری کبد رخ می‌دهد و باعث بروز خارش در نواحی مختلف بدن(مخصوصا پاها) می‌شود. این عارضه خطرناک است و نباید نادیده گرفته شود.
  6. کم آبی بدن ششمین علت خارش پاها کمبود آب بدن است. در زمان بارداری بدن به آب بیشتری نیاز دارد. حال اگر آب مورد نیاز بدن تامین نشود شاهد بروز کم آبی خواهیم بود. در این صورت پوست ناحیه پاها خشک شده و دچار خارش می‌شود.‌
  7. مصرف برخی داروها و پمادها مصرف برخی داروها، لوسیون‌ها، پمادها و .‌.. نیز ممکن است باعث حساسیت و خارش پوست شود. پس اگر دارو یا پماد خاصی مصرف می‌کنید و دچار خارش شده‌اید، حتما این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.

علت خارش پا در حاملگی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معمولا علت خارش پا در بارداری با یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص داده می‌شود. مخصوصا اگر دلیل بروز این عارضه بیماری‌های پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و ... باشند.
در برخی مواقع هم پزشک برای تشخیص دقیق‌تر از بیمار در خصوص داروهای مصرفی و علائمی که مشاهده می‌کند سوالاتی می‌پرسد. اگر هم پزشک احتمال دهد که خارش در اثر کلستاز کبدی رخ داده، برای تشخیص آزمایش خون و ادرار را نیز توصیه خواهد کرد.

زمان مراجعه به پزشک برای خارش پا در بارداری

چه زمانی باید برای خارش پا در بارداری به دکتر مراجعه کرد؟

و اما می‌رسیم به مهمترین بخش، یعنی زمان مراجعه به پزشک! خارش پا معمولا در تایم کوتاهی برطرف شده و نیازمند مراجعه به پزشک نخواهد بود. اما اگر با علائم زیر همراه بود، می‌بايست فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

1. خارش شدید و طولانی مدت
  2. ترک خوردن پوست
  3. زخم شدن پوست
  4. عفونت و خونریزی پوست
  5. تورم
  6. ظهور لک یا دانه‌های قرمز برروی پوست
  7. درد در ناحیه پاها
  8. خشکی شدید
  9. تب
  10. یا مشاهده هرگونه علامت غیر طبیعی دیگر

روش‌های پیشگیری از خارش پا در دوران بارداری

چگونه می‌توان از خارش پا در بارداری پیشگیری کرد؟

با رعایت برخی نکات می‌توانید از بروز خارش پا در بارداری جلوگیری کنید. این نکات عبارت‌اند از:

1. آب بیشتری بنوشید.
  2. از پوشیدن جوراب‌های زبر و ضخیم خودداری کنید. بهتر است جنس جوراب نرم و نازک باشد.
  3. همیشه پوست پا را مرطوب نگه دارید.
  4. کفش‌های مناسب بپوشید.
  5. از شوینده‌های شیمیایی و آلرژی‌زا استفاده نکنید‌.
  6. ویتامین مصرف کنید.
  7. ناحیه پاها نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد. چرا که نور خورشید سبب التهاب و خارش پوست می‌شود.
  8. از لوسیون مناسب استفاده کنید.
  9. بهداشت ناحیه پاها را رعایت کنید.

1. آیا خارش پا در بارداری با جنسیت جنین ارتباطی دارد؟

خیر، این مسئله هیچگونه تاییدیه علمی ندارد.
  2. آیا برای درمان خارش پا در دوران بارداری می‌توان دارو مصرف کرد؟

بله، اما می‌بايست این کار حتما تحت نظر پزشک صورت گیرد.
  3. خارش پا در حاملگی از چه زمانی شروع می‌شود؟

معمولا خارش از ۳ ماهه اول بارداری آغاز می‌شود.
  4. چه زمانی خارش پا در دوران بارداری خطرناک است؟

اگر این عارضه به علت اگزما، کلستاز کبدی، کم‌آبی شدید بدن و... رخ دهد، خطرناک است.
  5. آیا خارش پا در دوران حامگی به سلامت جنین آسیب می‌رساند؟

بستگی به علت آن دارد. اما در اکثر مواقع خطری برای جنین به همراه ندارد.