هزینه‌های نوزاد در سال اول هزینه‌های نوزاد در سال اول متخصص زنان، زایمان و نازایی

هزینه‌های نوزاد در سال اول

دوشنبه, 02 مرداد 1402 ساعت 08:08
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یکی از اقداماتی که والدینی که قصد فرزندآوری دارند باید انجام دهند، برآورد کردن هزینه‌های نوزاد است. یک سال اول معمولا شامل هزینه‌های زیادی است که باید آنها را در نظر گرفت. حال می‌خواهیم بدانیم هزینه‌های نوزاد در سال اول چقدر است؟ این هزینه‌ها شامل چه مواردی هستند؟ آیا راهی برای کاهش آنها وجود دارد؟ چنانچه این موضوع دغدغه شما نیز هست، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید

در این مطلب چه چیزی مطالعه خواهید کرد؟

بسیاری از والدینی که قصد بارداری دارند و در آینده نزدیک عضوی به خانواده‌شان اضافه می‌شود، از همان ابتدا نگرانی‌هایی بابت خرج و مخارج و هزینه‌هایی که باید بابت نگهداری از فرزند خود بپردازند، دارند. معمولا این والدین تا حد امکان بودجه‌ای را برای این موضوع کنار می‌گذارند. خوشبختانه تا حدودی می‌توان هزینه های اصلی نوزاد را برآورد کرد و دید کلی به هزینه‌های مهم و ضروری پیدا کرد.
حال کل هزینه نگهداری نوزاد طی یک سال اول چقدر خواهد بود؟
بیشتر هزینه‌های نوزاد در سال اول تولد، صرف چه مخارجی می‌شود؟
چگونه می‌توان این هزینه را کاهش داد؟
در ادامه توضیحات جامع و کاملی در این رابطه ارائه خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

هزینه‌های نوزاد در سال اول چقدر است؟

نوزاد در سال اول چه هزینه‌هایی دارد؟

اینکه از بدو تولد تا یک سالگی نوزاد هزینه‌های نگهداری چقدر تخمین زده می‌شود، تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. در واقع ممکن است موضوعی از نظر یک خانواده لازم باشد در حالی که برای یک خانواده دیگر چندان ضرورتی ندارد. البته از مواردی که با سلامت و تغذیه نوزاد ارتباط مستقیم دارد، نمی‌‌توان چشم پوشی کرد و هر آنچه لازم است باید انجام شود؛ اما گاهی می‌‌توان از برخی موارد چشم پوشی کرد یا به طریقی هزینه‌ها را تا حدی کاهش داد.
با این توضیحات نمی‌توان بازه قیمتی ثابتی برای هزینه‌های نوزاد در نظر گرفت اما باز هم با هر سبک زندگی، راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد که در ادامه عنوان خواهد شد.

هزینه‌های نوزاد از تولد تا یک سالگی شامل چه مواردی است؟

انواع هزینه‌های نوزاد در یک سال اول

به طور کلی هزینه‌های نوزاد در یک سال اول صرف موارد زیر می‌شود:

  1. واکسیناسیون

    نوزادان تا یک سالگی باید واکسن‌های متعددی دریافت کنند که برای تزریق آنها به نوزاد، طی بازه‌های مشخص باید به مراکز ارائه دهنده این خدمات مانند مراکز بهداشت مراجعه شود. ناگفته نماند با توجه به نوع مرکز ارائه کننده خدمات ممکن است بابت تزریق واکسن به کودک هزینه دریافت شود یا اینکه این خدمات رایگان به شما ارائه گردد.
  2. پوشاک قطعا یکی از نیازهای نوزاد پوشاک است. به طور کلی هزینه البسه کودکان تا حدی گران است؛ اما اینکه لباس‌های نوزاد متعلق به چه برندی باشند، چه کیفیتی داشته باشند و مدل آن چیست هم در قیمت آن بی‌تاثیر نخواهد بود.
  3. غذای کمکی

    بعد از گذشت حدودا پنج یا شش ماه از تولد نوزاد، پزشک غذای کمکی را به رژیم غذایی کودک اضافه می‌کند و باید در کنار شیر از غذای کمکی نیز تغذیه کند. غذاهای کمکی مانند حریره بادام، فرنی و موارد مشابه از 25,000 تومان تا 1,850,000 تومان در فروشگاه‌های آنلاین قیمت گذاری شده‌اند. البته میزان مصرف آن به نوزاد و توصیه پزشک بستگی دارد؛ اما به طور کلی می‌توان یک بسته غذای کمکی را برای یک ماه در نظر گرفت.
  4. ویتامین‌های خوراکی

    ویتامین‌های خوراکی نیز طبق دستور پزشک برای نوزاد تجویز می‌شود. اگر هزینه این مورد را برای هر سه ماه یک میلیون در نظر بگیریم، در یک سال حدودا چهار میلیون هزینه می‌شود.
  5. شیر خشک

    قطعا تغدیه نوزاد با شیر مادر از هر چیز دیگری بهتر است و در وهله اول جایگزین ندارد؛ اما در مواردی که پزشک تشخیص می‌دهد، مانند کم شیر بودن مادر یا در شرایط خاص دیگر، استفاده از شیر خشک مجاز است. میزان مصرف شیر خشک نیز مانند غذای کمکی به نیاز نوزاد وابسته است و می‌تواند بین یک تا سه قوطی متغیر باشد. البته در نظر داشته باشید که بعد از چند ماه با اضافه شدن غذای کمکی، مصرف شیر مادر و شیر خشک به مرور کمتر می‌شود. با این حال هزینه هر قوطی شیر خشک چهارصد گرمی بین 30,000 تا 2,600,000 تومان خواهد بود. به طور متوسط مصرف شیر خشک نوزاد را دو قوطی در ماه در نظر بگیرید.
  6. پوشک

    تا یک سالگی، نوزاد استفاده زیادی از پوشک خواهد داشت. تقریبا هر نوزاد در طول یک شبانه روز ده عدد پوشک مصرف می‌کند. از طرفی پوشک‌ها بسته به وزن نوزادان، با سایزهای مختلفی عرضه می‌شوند و قیمت هر سایز با سایز دیگر متفاوت است. به طور کلی هر بسته پوشک 64 تایی برای نوزادانی که هنوز توانایی راه رفتن ندارند، 70,000 تا 200,000 تومان قیمت دارد. اگر قیمت پوشک‌ها را حد وسط در نظر بگیریم، هزینه پوشک نوزاد در یک ماه چیزی حدود 675,000 تا 1 میلیون تومان می‌شود که در یک سال، 8 تا 12 میلیون تومان خواهد بود.
  7. معاینات و چکاپ‌ها

    بعد از تولد نوزاد، هر چند وقت یکبار برای معاینه کودک تاریخی مشخص می‌شود. مادر موظف است برای انجام معاینات و چکاپ‌ها به مراکز درمانی یا مطب پزشک مراجعه کند. برای این مورد نیز با توجه به نوع مرکز درمانی هزینه دریافت می‌شود و حتی ممکن است رایگان باشد.
  8. اسباب بازی و وسایل آموزشی

    همه پدر و مادرها بخشی از بودجه خود را برای نوزاد اسباب بازی می‌خرند تا او را سرگرم کنند. بودجه‌ای که برای این مورد لازم است به نوع و برند اسباب بازی و بودجه خودتان بستگی دارد؛ اما سعی کنید اسباب بازی‌هایی که قطعات ریز و کوچک دارند، خریداری نکنید. اسباب بازی و جغجغه موزیکال، عروسک‌های نرم و سبک، کتاب‌های پارچه‌ای نرم و اسباب بازی‌های ژله‌ای گزینه‌های مناسبی برای نوزاد زیر یک سال هستند.
  9. مهد کودک

    اگر مادر و پدر هر دو شاغل هستند، احتمالا مجبور خواهند شد که نوزاد خود را به مهد کودک بسپارند یا پرستار بگیرند. لازم به ذکر است معمولا هزینه نگهداری از نوزاد نسبت به کودکان بیشتر است؛ چرا که نوزاد به نگهداری بیشتری نیاز دارد. هزینه مهد کودک و پرستار نیز به محل زندگی شما، مدت زمان نگهداری از نوزاد و برخی موارد دیگر بستگی دارد. با این حال اگر یکی از والدین بتوانند از نوزاد مراقبت کنند، برای کودک بهتر خواهد بود.
  10. لوازم بهداشتی و متفرقه

    دستمال مرطوب نوزاد، ناخن گیر، کیف لوازم نوزاد، برس یا شانه، وان نوزاد، صابون یا مایع حمام نوزاد، پستونک، شامپو بچه، روغن بچه، کرم ضد آفتاب مخصوص نوزاد بالای شش ماه، دماسنج دیجیتال، پودر بچه، زیر انداز تعویض و سایر موارد مشابه از جمله مواردی هستند که برای نگهداری نوزاد به آنها نیاز خواهید داشت. بودجه‌ای که برای این مورد باید صرف شود نیز ثابت نیست و بعضی از موارد قابل حذف هستند.
  11. وسایل حمل نوزاد

    کالسکه، کریر، آغوشی و صندلی مخصوص خودرو نیز جز مواردی هستند که بسیاری از والدین برای نوزاد خود تهیه می‌کنند و تا یک سالگی قابل استفاده هستند. اگر قصد خرید همه این لوازم را دارید باید حداقل پنجاه میلیون بودجه کنار بگذارید.

چگونه می‌توان هزینه‌های نوزاد تا یک سالگی را کاهش داد؟

انواع روش کاهش هزینه‌های نوزاد تا یک سال اول

نوزاد تا زمانی که بزرگتر شود و وابستگی کمتری به پدر و مادر داشته باشد، باید همواره تحت مراقبت باشد که این موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی نیز به همراه داشته باشد. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها هزینه‌ها را کاهش داد.

  1. توجه به خرید لباس در زمان مناسب

    نوزاد تا یک سالگی خیلی زود رشد می‌کند و ممکن است بسیاری از لباس‌ها بعد از سه چهار بار پوشیدن برایش کوچک شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از تولد نوزاد لباس‌های زیادی نخرید که بلااستفاده بمانند؛ بلکه به مرور زمان لباس‌های ضروری را اضافه کنید. با این تفسیر خرید لباس‌های برند و گران قیمت برای نوزاد هم ضرورتی ندارد و بهتر است لباس‌های کاربردی که نوزاد در آنها احساس راحتی بیشتری دارد را جایگزین کنید.
  2. انجام چکاپ‌های نوزاد در زمان مقرر

    در مورد معاینات و چکاپ‌های نوزاد نیز به هیچ عنوان نباید کوتاهی شود؛ با این حال با بیمه کردن نوزاد می‌توان تا حد زیادی از هزینه‌های این چنینی کاست، بدون اینکه سلامتی نوزاد در معرض خطر قرار بگیرد.
    همچنین اگر متوجه مشکلی هر چند کوچک در سلامت نوزادتان شدید، حتما آن را پیگیری و درمان کنید تا این مشکل به مرور زمان بزرگتر نشود و مشکلات بیشتری برای سلامت نوزاد به وجود نیاورد.
  3. خرید پوشک از عمده فروش‌ها

    برای خرید پوشک نیز می‌توانید از عمده فروش‌ها یا فروشگاه‌های تخفیفی خرید خود را انجام دهید و در این مورد به تک فروشی فکر نکنید. البته توجه داشته باشید که نوزاد شما تا پایان یک سالگی، قرار نیست یک سایز پوشک استفاده کند.
  4. تغذیه نوزاد با شیر مادر

    اگر دلیل پزشکی برای عدم تغذیه نوزاد از شیر مادر ندارید، بهتر است نوزاد را از شیر مادر محروم نکنید. جدای از کاهش هزینه‌ها، شیر مادر برای نوزاد مفیدتر خواهد بود. حداقل سعی کنید از شیر مادر در کنار شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده کنید.
  5. نفرستادن نوزاد به مهد کودک در صورت امکان

    اگر خودتان یا همسرتان توانایی نگهداری از نوزادتان را دارید، سراغ مهد کودک و پرستار نروید. همین یک موضوع تا حد زیادی هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.
  6. حذف و تهیه نکردن وسایل غیر ضروری

    در مورد وسایل حمل نوزاد مانند کالسکه، کریر، آغوشی و موارد مشابه به نیاز خود دقت داشته باشید. برای مثال اگر خودرو دارید شاید اصلا نیازی به کالسکه نداشته باشید و همان صندلی خودرو کافی باشد یا بالعکس. این موضوع در رابطه با برخی از وسایل بهداشتی و متفرقه نیز صدق می‌کند و برخی موارد مانند پستونک را می‌توان حذف کرد.

سوالات متداول

  1. هزینه ماهیانه نوزاد چقدر است؟

    هزینه ثابتی نمی‌توان برای مخارج نوزاد در نظر گرفت؛ اما هزینه معاینات و چکاپ‌ها، واکسیناسیون، پوشک، ویتامین‌های خوراکی و غذاهای کمکی، شیر خشک، پوشاک و لوازم ضروری جزء هزینه‌های اصلی هستند. از باقی موارد بسته به سبک زندگی شما می‌توان چشم پوشی کرد؛ طوری که سلامت نوزاد صدمه نبیند.
  2. کدام شرکت‌های بیمه برای نوزاد بیمه صادر می‌کنند؟

    برخی از این شرکت‌ها عبارت‌اند از:
    • بیمه تامین اجتماعی بیمه تامین اجتماعی تا یک ماه بعد از تولد نوزاد، داروها و خدمات پزشکی او را در دفترچه مادر می‌پذیرد؛ اما بعد از آن پس از دریافت شناسنامه نوزاد، قادر به دریافت دفترچه بیمه نوزاد خود خواهید بود.
    • بیمه سلامت بیمه سلامت نیز از دیگر شرکت‌های بیمه است که والدین در سامانه بیمه سلامت ثبت نام می‌کنند و سپس با مراجعه به دفاتر پیشخوان ثبت نام بیمه نوزاد انجام می‌شود و دفترچه بیمه همان روز به صورت الکترویکی صادر خواهد شد.
    • بیمه نیروهای مسلح بیمه نیروهای مسلح برای کارمندان این سازمان از یک ماه قبل از تولد نوزاد، دفترچه بیمه برای نوزاد صادر می‌کند و تا شش ماهگی نوزاد اعتبار دارد.
خواندن 249 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 29 مرداد 1402 ساعت 14:36

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.