شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن متخصص زنان، زایمان و نازایی

شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن

چهارشنبه, 31 خرداد 1402 ساعت 08:15
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آیا قصد فرزند دار شدن دارید و به دنبال کسب اطلاعاتی درباره شرایط مالی لازم برای بچه‌دار شدن هستید؟ چرا در نظر گرفتن وضعیت مالی برای بچه‌دار شدن مهم است؟ چطور بفهمیم شرایط مالی لازم برای انجام این کار را داریم؟ در این مطلب مفید و جامع تمام اطلاعات لازم در این خصوص در اختیارتان قرار داده شده است. پس تا انتهای آن را مطالعه کنید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

در این مطلب چه چیز مطالعه خواهید کرد؟

گاهی دوران بارداری علی‌رغم تمام زیبایی هایی که دارد، به پراسترس‌ترین دوره زندگی یک مادر تبدیل می شود‌. مخصوصا مادرانی که شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن را ندارند. چرا که نداشتن شرایط مالی درگیری‌های ذهنی زیاد برایشان ایجاد کرده و اینگونه ‌نمی‌توانند از دوره بارداری خود لذت کافی را ببرند.
حال شرایط مالی تا چه میزان برای فرزند دار شدن مهم است؟
آیا بچه دار شدن در شرایط مالی نامطلوب عاقلانه است؟
این‌ دسته از سوالات میان مادران باردار امروزی بسیار رایج هستند. در ادامه این مطلب با بررسی دقیق این مسئله به تمامی پرسش‌های این چنینی پاسخی جامع خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

اهمیت در نظر گرفتن شرایط مالی برای بچه‌دار شدن

این‌ روزها اوضاع اقتصادی به قدری آشفته است که وقتی سری کوتاه به بازار می‌زنیم استرس تمام وجودمان را فرا می‌گیرد.
طبیعی است دیگر، به هر حال تورم بالا و قیمت چند برابری اجناس سبب می‌شود برای خرید اقلام مورد نیازمان با چالش‌های زیاد روبرو باشیم. حال فرض کنید میان این وضعیت مالی نامطلوب باردار شوید.
چه اتفاقی می‌افتد؟ بله، یک کوچولوی جذاب و زیبا به زندگیتان اضافه می‌شود. اما این فقط یک طرف ماجراست. با ورود فرزند کم کم هزینه کردن‌هایتان آغاز می‌شود.
منظورمان هزینه‌های عکاسی بارداری یا انتخاب پرده برای اتاق نوزاد نیست! با ورود فرزند قطعا با ده‌ها هزینه گوناگون دیگر مواجه خواهید شد که شاید تا‌ کنون به ذهنتان نیز خطور نمی‌کردند.
به همین دلیل شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن نه‌ تنها بیشترین اهمیت را دارد بلکه یک مسئله حیاتی تلقی می‌شود. چرا که مطلوب نبودن شرایط مالی علاوه بر اینکه سبب مشکلات زیادی برای فرزندتان می‌شود، روح و ‌روان‌ شما را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
پس بیایید به جمله قدیمی" آن کس که دندان دهد، نان دهد" بسنده نکنیم و پیش از اقدام برای بارداری تمامی جوانب مالی را در نظر بگیریم.

هزینه‌هایی که در برنامه‌ریزی مالی برای بچه‌دار شدن باید در نظر گرفت

هزینه‌هایی که برای بچه‌دار شدن باید در نظر گرفت

برای اینکه بدانید شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن را دارید یا خیر، می‌بايست تمامی هزینه‌های مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهید. به طور کلی هزینه‌هایی که باید در برنامه ریزی مالی خود قرار دهید شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. هزینه بهداشت و سلامتی

    اولین هزینه‌هایی که برای فرزند دار شدن متحمل می‌شوید، مربوط به‌ بهداشت و سلامتی هستند. به عنوان مثال برای تشخیص جنسیت جنین به سونوگرافی نیاز دارید، برای اطمینان از سلامت او غربالگری انجام می‌دهید و ممکن است در طول بارداری بارها و بارها نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید. انجام همه این امور هزینه زیادی را می‌طلبد و باید آنها را به لیست برنامه ریزی مالی خود اضافه کنید.
  2. بررسی زمان!

    شاید تعجب کنید و با خود بگویید زمان چه ارتباطی به شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن دارد؟ پس ما به شما می‌گوییم که‌ به‌ هیچ عنوان زمان را دسته کم نگیرید. مخصوصا اگر شاغل هستید. از همان ابتدا تخمین بزنید که می‌توانید تا چه میزان برای فرزند خود وقت بگذارید. برای مثال ممکن‌ است‌ دیگر تایم کافی برای یک شغل تمام وقت را نداشته و مجبور به انجام کارهای پاره وقت شوید‌. بعضی روزها نیز باید مرخصی بگیرید و کار کردن را تعطیل کنید. حال اگر این همه تایم را کار نکنید، از لحاظ مالی به مشکل نمی‌خورید؟ پس حتما این مورد را نیز بررسی کنید.
  3. هزینه مایحتاج نوزاد در آینده

    برای دانستن اینکه شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن را دارید یا خیر، باید میزان هزینه مایحتاج نوزاد در آینده را نیز تخمین بزنید. نوزاد شما پس از تولد به اقلام مختلفی مثل شیرخشک، پوشک، سیسمونی، غذای مکمل و ... نیاز خواهد داشت. شما باید بتوانید حداقل تا یک‌ سال هزینه مایحتاج فرزند خود را پرداخت نمایید.
  4. هزینه متخصص اطفال

    نوزاد شما از روزی که متولد می‌شود باید تحت نظر متخصصین اطفال قرار گیرد. چرا که نوزادان معمولا گاه و بی گاه بیمار می‌شوند و مرتبا نیاز به رسیدگی توسط پزشک دارند. پس میزان هزینه‌های ویزیت متخصص اطفال را نیز در نظر بگیرید.
  5. بودجه مواقع اضطراری

    همانطور که می‌دانید نوزاد یا کودک شما‌ به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. به همین دلیل احتمال دارد اتفاقات غیر منتظره‌ای پیش آمده و متحمل هزینه‌های غیر قابل پیش بینی شوید. برای مثال ممکن‌ است‌ نوزاد به طور ناگهانی دچار حادثه شود و نیاز به داروی خاص و گران قیمتی داشته باشد. پس شما باید همیشه بودجه‌ای را برای اینگونه مواقع اضطراری در نظر بگیرید.
  6. هزینه‌های زایمان

    شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن آنجایی سخت‌تر می‌شود که بخواهید هزینه‌های زایمان را پرداخت کنید. مخصوصا ‌اگر بیمه هم نداشته باشید. به طور کلی هزینه‌های وضع حمل در بیمارستان دولتی و خصوصی نرخ‌های متفاوتی دارد. اما زایمان قطعا هزینه قابل توجهی را در بر گرفته و نباید آن را نادیده گرفت.
  7. هزینه‌های مربوط به مدارک هویتی نوزاد

    بخش دیگر هزینه‌ها مربوط به دریافت مدارک هویتی نوزاد می‌شود. کارکنان بیمارستان مدارکی را به شما ارائه می‌دهند که اثبات کننده هویت نوزاد خواهد بود. در اینجا‌ میزان هزینه مشخصی از شما‌ اخذ می‌شود. سپس باید مدارک هویتی فرزندتان را در ثبت احوال نیز به ثبت برسانید که در این مورد نیز متحمل برخی هزینه‌ها خواهید شد.
  8. هزینه‌های مراقبت از نوزاد

    دیگر موردی که باید در شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن بررسی شود، هزینه‌های مراقبت از نوزاد هستند. اگر شاغل هستید و می‌خواهید پس از زایمان به سمت شغلی خود بازگردید، طبیعتا باید یک پرستار برای مراقبت از فرزندتان استخدام کنید. یا اینکه نگهداری از فرزندتان را به شیرخوارگاه و مهد کودک‌ها بسپارید. هر دوی این روش‌ها هزینه‌های خاص خود را در بر می‌گیرند.
  9. هزینه‌های تحصیل

    و اما نوزاد شما همیشه نوزاد باقی نمی‌ماند. این نوزاد دوست داشتنی قرار است بزرگ شود و تحصیل کند. پس باید میزان هزینه تحصیل او در آینده را نیز برآورد کرده و به لیست برنامه ریزی مالی‌تان اضافه کنید.
  10. هزینه‌های خودتان

    در آخر شما باید برای تامین هزینه‌های خودتان نیز فکری بکنید. در واقع می‌بايست به گونه‌ای عمل کنید که در دوران بازنشستگی نیازی به کمک‌های مالی فرزندتان نداشته باشید. اینگونه آرامش و امنیت مالی بیشتری را برای فرزند خود به ارمغان می‌آورید. پس خودتان را هم از قلم نیندازید.

فاکتورهایی برای بررسی آمادگی مالی قبل از اقدام به بچه‌دار شدن

فاکتورهایی برای آمادگی مالی قبل از اقدام به بچه‌دار شدن نیاز میباشد

جهت بررسی دارا بودن شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن، می‌بايست به فاکتورهای زیر توجه نمایید:

  1. با مادران دیگر صحبت کنید. بهترین کاری که می‌توانید در این خصوص انجام دهید گفتگو ‌با مادرانی است که به تازگی فرزنددار شده‌اند. شما می‌توانید از آنها در خصوص میزان هزینه‌ها، وضعیت مالی‌شان بعد از فرزنددار شدن و مواردی از این‌ قبیل پرس و جو‌ کنید. فراموش نکنید که گفتگو با یک مادر باردار که تجربه فرزند آوری داشته است، بیشتر از خواندن کتاب‌های علمی در این خصوص کمک‌ کننده خواهد بود.
  2. با همسرتان در مورد مدرسه و دانشگاه حرف بزنید. شاید کمی زود به نظر برسد. اما همانطور که گفتیم فرزند شما بلاخره روزی به مدرسه و دانشگاه خواهد رفت. پس با همسرتان در خصوص مدرسه و دانشگاه فرزندتان صحبت کنید. برای مثال با او مشورت کنید که فرزند باید در چه مدرسه و دانشگاهی و تا چه مقطعی درس بخواند؟ این گفتگو به شما کمک‌ می‌کند که هزینه‌های تحصیل او‌ را به طور کامل برآورد کرده و تخمین بزنید.
  3. تمرینات مالی انجام دهید! حتما برایتان عجیب خواهد بود. اما پیش از تولد فرزندتان حتما تمرینات مالی انجام دهید. برای مثال خیال کنید نوزاد شما به دنیا آمده و میزان هزینه‌های او را تخمین زده‌اید. حال هر ماه هزینه‌های او را به حسابی جداگانه واریز کرده و به آن دست نزنید. اجازه دهید مدتی به همین روال سپری شود. آیا در این تمرین قادر به کنترل و تامین هزینه‌ها بودید؟ اگر پاسختان بله است به احتمال زیاد شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن را دارا هستید.
  4. مهد کودک فرزندتان را انتخاب کنید. اگر شاغل هستید و تایم نگهداری از فرزندتان را ندارید، مهد کودک او را انتخاب کنید. سپس در خصوص هزینه‌های مهدکودک مورد نظر پرس و جو کنید. اینگونه متوجه می‌شوید که هزینه‌های مهد کودک با بودجه مد نظر شما‌ همخوانی دارد یا باید با دنبال راهکار دیگری باشید.
  5. بودجه اضطراری ۶ تا ۸ ماه را مشخص کنید. گفتیم که فرزند شما پس از تولد نیاز به بودجه اضطراری دارد. حال برای بررسی شرایط مالی‌تان میزان بودجه اضطراری مشخصی را برای شش تا هشت ماه او در نظر بگیرید. به هیچ عنوان نباید به این بودجه دست بزنید، چون همانطور که از نامش مشخص است برای مواقع اضطراری خواهد بود. سپس بررسی کنید که تا چه مدتی می‌توانید این بودجه را نزد خود نگهدارید، بدون اینکه از مبلغ آن کسر کنید.
  6. بدهی‌هایتان را کنترل کنید. اگر بدهی دارید اقدام به فرزند آوری نکنید. چرا که اینگونه با چالش‌های بیشتری روبرو خواهید شد. پس ابتدا تمامی بدهی‌های خود را پرداخت کرده تا آمادگی و شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن را داشته باشید.

در صورت نداشتن شرایط مالی لازم برای بچه‌دار شدن چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟

 چه مشکلاتی که در صورت نداشتن شرایط مالی برای بچه‌دار شدن وجود می‌آید؟

چنانچه شرایط مالی کافی برای فرزند آوری را نداشته باشید، قطعا با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو خواهید شد. برای مثال مادران ممکن است به علت داشتن مشکل مالی دچار استرس و مشکلات روحی و روانی شوند.
در این صورت اضطراب آنها بر سلامت بدنشان نیز تاثیرات منفی خواهد داشت. کم‌ کم تاثیرات مخرب استرس مادر به جنین نیز منتقل شده و برای او هم دردسر ساز خواهد شد. اما‌ مسئله به همینجا ختم نمی‌شود.
در صورت نداشتن شرایط مالی لازم برای بچه دار شدن، پس از تولد فرزند مشکلاتتان تازه آغاز می‌شوند. چرا که اینگونه قطعا قادر به رفع نیازهای مالی کودک خود نبوده و همواره درگیر مشکلات ذهنی خواهید بود.
پس بهتر است پیش از داشتن شرایط مالی لازم، اقدام به بچه دار شدن و باروری ننمایید.

سوالات متداول

  1. برای فرزند دار شدن داشتن شرایط مالی مهمتر است یا شرایط روحی و روانی سالم؟

    هردو، چون این دو عامل بر روی هم اثر گذار بوده و باید هم شرایط مالی و هم شرایط روحی و روانی مطلوبی داشته باشید.
  2. اگر در آینده با وجود داشتن فرزند در شرایط مالی نامطلوبی قرار گرفتیم، تکلیف چیست؟

    اگر این اتفاق به صورت غیر منتظره بیفتد، قطعا بر زندگی شما تاثیرات منفی بسیاری خواهد داشت. در این‌ صورت توصیه می‌کنیم آرامش خود را حفظ کرده و برای رفع مشکلات مالی تلاش کنید.
خواندن 185 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 03 مرداد 1402 ساعت 11:00

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.