هزینه‌های دوران بارداری هزینه‌های دوران بارداری متخصص زنان، زایمان و نازایی

هزینه‌های دوران بارداری

دوشنبه, 12 تیر 1402 ساعت 11:51
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آیا می‌خواهید بچه دار شوید و به دنبال کسب اطلاعاتی درباره هزینه‌های دوران بارداری هستید؟ برای محاسبه هزینه‌های دوران بارداری باید چه مواردی را در نظر گرفت؟ چگونه می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد؟ در این مطلب مختصر و مفید با ما همراه باشید تا تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را به دست آورید. 

در این مطلب چه چیزی مطالعه خواهید کرد؟

یکی از مهمترین چالش‌های فرزند آوری، هزینه‌های بالای آن است. آن هم در این روزهای پرتلاطم که نرخ تورم سر به فلک کشیده است!
حال بخش اعظمی از این هزینه‌ها مربوط به دوران بارداری می‌شوند، همان دوران شیرینی که فرزند دلبند خود را در شکم دارید و در انتظار تولد او هستید.
اما هزینه های دوران بارداری چقدر است؟
این هزینه‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟
آیا راهکاری برای کاهش هزینه های دوران حاملگی وجود دارد؟
در ادامه این مطلب با ما را همراه باشید تا تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دهیم.

هزینه‌های دوران بارداری چقدر است؟

هزینه‌های زمان بارداری می‌توانند نگرانی‌ها و اضطراب زیادی را در والدین ایجاد کنند. مخصوصا برای آن گروه از والدینی که شرایط مالی مطلوبی ندارند.
حال میزان هزینه‌های زمان بارداری بستگی به عوامل مختلفی دارد. به همین دلیل میزان آنها در هر یک از مادران باردار متفاوت خواهد بود.
در نتیجه ‌نمی‌توان به طور قطع محدوده مشخصی را برای این هزینه‌ها در نظر گرفت. اما با یک برنامه ریزی مالی و بررسی دقیق می‌توانید میزان هزینه‌ها را تخمین بزنید.

هزینه‌های دوران بارداری شامل چه مواردی است؟

انواع هزینه‌های دوران حاملگی

هزینه‌های زمان بارداری شامل موارد مختلفی می‌شوند که مهمترین آنها عبارت اند از:

  1. هزینه آزمایشات و غربالگری‌ها

    در دوران بارداری می‌بايست برخی آزمایشات و غربالگری‌ها‌ را انجام دهید. این موارد برای سنجش سلامت جنین و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی انجام می‌شوند‌. آزمایشات و غربالگری‌ها نیز هزینه به خصوصی را در بر خواهند گرفت.
  2. هزینه واکسیناسیون

    معمولا توصیه می‌شود واکسینه قبل از بارداری صورت گیرد. اما گاهی بنا به صلاحدید پزشک برخی واکسن‌ها در دوران بارداری تزریق می‌شوند. در نتیجه هزینه این واکسن‌ها نیز باید در نظر گرفته شوند.
  3. هزینه سونوگرافی

    دیگر بخش هزینه‌های دوران بارداری مربوط به سونوگرافی‌هایی می‌شود که‌ انجام می‌دهید. برای مثال سونوگرافی تشخیص بارداری یا سونوگرافی تشخیص جنسیت همگی در دوران بارداری صورت می‌گیرند. حال تعداد جلسات سونوگرافی نیز در هریک از مادران باردار متفاوت بوده و هزینه‌های خاص خود را در بر می‌گیرد.
  4. هزینه زایمان و بیمارستان

    هزینه زایمان و بیمارستان مهمترین بخش از هزینه‌های زمان حاملگی محسوب می‌شود. میزان هزینه‌های زایمان نیز با توجه به طبیعی یا سزارین بودن روند آن، موقعیت جغرافیایی کلینیک، تبحر پزشک، تعداد شب‌های بستری شدن و مواردی از این‌ قبیل متغیر خواهند بود.
  5. هزینه‌های چکاپ توسط پزشک‌

    هزینه‌های چکاپ مادران نیز جز گروه هزینه‌های دوران بارداری خواهند بود. در زمان حاملگی نیاز است که وضعیت بدنی شما مرتبا توسط پزشک‌ بررسی شده و تحت چکاپ‌های هفتگی یا ماهانه قرار گیرید. حال برای انجام هر جلسه چکاپ نیز متحمل هزینه‌هایی خواهید شد که باید آنها را هم از قبل در نظر داشته باشید.
  6. هزینه‌های تغذیه

    در دوران بارداری مادران باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند تا بدن بتواند مواد مغذی برای رشد جنین را تامین کند‌. حال اتخاذ یک رژیم غذایی جدید و منحصر به فرد نیز هزینه‌هایی را در بر خواهد گرفت.
  7. هزینه خرید دارو

    آخرین قسمت هزینه‌های دوران بارداری برای خرید داروها صرف می‌شوند. برای مثال گاهی ممکن است در زمان حاملگی دچار بیماری‌های خاصی شوید و نیاز به مصرف دارو داشته باشید. حال هزینه‌های این مورد بستگی به نوع داروهای مصرفی‌تان دارد و بازهم در هر فرد متفاوت خواهد بود.

چگونه هزینه‌های دوران بارداری را کاهش دهیم؟

روش‌های کاهش هزینه‌های دوران حاملگی

برای کاهش هزینه‌های بارداری چند توصیه مهم وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. دقت در انتخاب متخصص زنان و زایمان در انتخاب پزشک دقت کنید، همیشه به تبحر و مهارت پزشکتان بیش از شهرت او اهمیت دهید. چرا که قطعا هزینه زایمان تحت نظر یک پزشک ماهر که شهرت چندانی نیز ندارد، بسیار مناسب‌تر از انجام این کار توسط پزشکان معروف خواهد بود.
  2. انجام ندادم آزمایشات اضافه برای کاهش هزینه‌های دوران بارداری از انجام آزمایشات اضافه خودداری کنید. بهتر است از قبل تعداد آزمایشات لازم را از پزشک جویا شوید.
  3. استفاده از خدمات بیمه می‌توانید از خدمات بیمه استفاده کنید. چون در اکثر مواقع بیمه بخشی از هزینه‌های بارداری را تقبل خواهد کرد.
  4. استفاده از وسایل بارداری قبلی می‌توانید از لباس‌ها، گن و وسایلی که در بارداری قبلی‌تان استفاده کرده‌اید در این بارداری نیز استفاده کرده و با عدم خرید مجدد آنها در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید.

سوالات متداول

  1. آیا هزینه‌های دوران بارداری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؟

    بله، اما بیمه تنها بخشی از هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد.
  2. هزینه زایمان در بیمارستان دولتی بالاتر است یا خصوصی؟

    هزینه زایمان که مهمترین بخش هزینه‌های بارداری است، قطعا در بیمارستان‌های دولتی مناسب‌تر خواهد بود.
  3. آیا سبک تغذیه‌ای زنان در دوران بارداری پر هزینه‌تر از قبل خواهد شد؟

    بله، چون باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند.
خواندن 202 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 01 شهریور 1402 ساعت 09:23

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.