هزینه‌های قبل از بارداری هزینه‌های قبل از بارداری متخصص زنان، زایمان و نازایی

هزینه‌های قبل از بارداری

دوشنبه, 12 تیر 1402 ساعت 11:26
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آیا قصد بچه‌دار شدن دارید و می‌خواهید برآوردی از هزینه‌های قبل از باردایر داشته باشید؟ آیا می‌دانید این هزینه‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟ بهترین زمان برای برنامه ریزی مالی برای بچه‌دار شدن چه موقع است؟ در این مطلب مختصر و مفید با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در این خصوص را به دست آورید.

در این مطلب چه چیزی مطالعه خواهید کرد؟

همانطور که می‌دانید امروزه بارداری فرایند بسیار پر هزینه‌ای داشته و همین سبب بروز نگرانی‌های فراوانی در والدین خواهد شد.
حال بخشی از این هزینه‌ها مربوط به دوران پیش از بارداری هستند که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شوند و بهتر است از قبل برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم.
اما هزینه‌های قبل از بارداری شامل چه مواردی می‌شوند؟
چرا برآورد آنها تا این اندازه اهمیت دارد؟
چگونه برای هزینه‌های پیش از بارداری برنامه ریزی مالی انجام دهیم؟
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به تمامی این پرسش‌های پرتکرار والدین پاسخ بدهیم.

اهمیت برآورد هزینه‌های قبل از باردار شدن

چرا برآورد هزینه‌های قبل از بارداری مهم است؟

هرگاه صحبت از بارداری و فرزنددار شدن می‌شود، بسیاری از والدین تصور می‌کنند هزینه‌های این امر تنها مربوط به دوره بعد از بارداری و زمان متولد شدن فرزند می‌شوند.
در حالی که دوران قبل از بارداری نیز هزینه‌های خاص خود را در بر می‌گیرد که نباید از قلم بیفتند. در واقع هزینه‌های شما از لحظه‌ای که برای باردار شدن اقدام می‌کنید شروع شده و تنها مربوط به دوران بعد از تولد فرزندتان نمی‌شوند.
به همین دلیل بسیار مهم است که پیش از هر اقدامی هزینه‌های قبل از بارداری را نیز بررسی کرده و برای آنها برنامه ریزی مالی انجام دهید.
اینگونه بعد از باردار شدن با چالش‌های مالی روبرو نشده و آمادگی‌های لازم را خواهید داشت.

هزینه‌های قبل از بارداری شامل چه مواردی هستند؟

 انواع هزینه‌های قبل از حاملگی

هزینه‌هایی که قبل از بارداری متحمل می‌شوید صرف موارد مختلفی می‌شوند که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

  1. هزینه‌های مراجعه به متخصص زنان

    قطعا اولین گامی که برای باردار شدن بر می‌دارید مراجعه به متخصص زنان است. چرا که همه والدین باید قبل از اتخاذ این تصمیم مشاوره‌های لازم را از متخصص زنان دریافت کنند. هربار که به پزشک مراجعه می‌کنید، هزینه ویزیت از شما دریافت می‌شود. حال ممکن است نیاز باشد برای مشاوره کامل چند جلسه به متخصص زنان مراجعه کنید که باید تمامی هزینه‌های آن را از قبل در نظر بگیرید.
  2. هزینه آزمایش‌ها غربالگری‌ها

    بخش دوم هزینه‌های قبل از بارداری مربوط به غربالگری‌ها و آزمایشات می‌شوند. این آزمایشات برای ایمنی هرچه بیشتر شما، کاهش خطرات بارداری و تشخیص مشکلات احتمالی صورت می‌گیرند. معمولا هزینه انجام آنها نیز نسبتا بالا خواهد بود. اما هزینه کلی آنها بستگی به عوامل مختلفی مثل تعداد آزمایشات مورد نیاز، نحوه انجام آنها و مواردی از این‌ قبیل دارد. بهتر است برای اطلاع دقیق‌تر از هزینه‌های آزمایش به پزشک مراجعه نموده و اطلاعات لازم را کسب کنید.
  3. هزینه واکسیناسیون

    هزینه واکسیناسیون را نیز به لیست هزینه‌های قبل از بارداری خود اضافه کنید. برای باردار شدن نیاز است که واکسن‌هایی را تزریق کنید. این واکسن‌ها شامل واکسن هپاتیت، سرخک، سرخجه و سایر موارد می‌شوند‌. حال گاهی برخی از آنها را قبلا تزریق کرده‌اید و نیاز است که چند مورد دیگر را نیز تزریق کنید. به همین دلیل هزینه‌های واکسیناسیون با توجه به این مسئله در هر یک از مادران باردار با سایرین متفاوت خواهند بود.
  4. هزینه لقاح مصنوعی

    اگر قصد دارید به صورت لقاح مصنوعی یا روش‌هایی مثل آی وی اف باردار شوید، باید هزینه‌های انجام این کار را نیز در نظر بگیرید. لقاح مصنوعی به سه روش صورت می‌گیرد که هرکدام هزینه‌های خاص خود را خواهند داشت‌. به همین دلیل باید توسط پزشک‌ معاینه شوید تا هزینه نهایی آنها به شما اعلام شود.
  5. هزینه داروها

    گاهی مادران باردار به مشکلاتی دچار هستند که برای کنترل یا درمان آنها پیش از بارداری باید دارو یا مکمل مصرف کنند. میزان و نوع این داروها برای هر یک از مادران متفاوت خواهند بود. اما در حالت کلی هزینه این داروها را نیز به لیست هزینه‌های قبل از بارداری خود اضافه کنید.

زمان مناسب برای برنامه ریزی مالی برای بچه‌دار شدن

و اما چه زمانی برای این هزینه‌ها برنامه ریزی کنیم؟ توصیه می‌کنیم از همان لحظه‌ای که تصمیم به فرزند آوری گرفته‌اید، برآورد هزینه‌ها را آغاز کرده و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهید. اینگونه قطعا از هزینه‌های پیش رویتان اطلاع داشته و از مدت‌ها قبل بودجه مورد نیاز را در نظر خواهید گرفت.

سوالات متداول

  1. آیا بیمه هزینه‌های دوران قبل از بارداری را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

    همه آنها را خیر، اما ممکن است بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند.
  2. هزینه لقاح مصنوعی برای بارداری چقدر است؟

    بستگی به عوامل مختلفی داشته و در جلسه اول پس از معاینه پزشک به شما اعلام می‌شود.
  3. آیا برای برنامه ریزی مالی قبل از بارداری باید تورم را نیز در نظر گرفت؟

    بله، چرا که تورم می‌تواند میزان هزینه‌های شما را به طور کلی متغیر نماید. پس نرخ تورم در چند ماه آینده را نیز در نظر گرفته و برنامه ریزی مالی را بر این اساس انجام دهید.
  4. هزینه‌های قبل از بارداری برای فرزند پسر بیشتر است یا دختر؟

    تفاوت خاصی ندارد، معمولا برای هر دو جنسیت هزینه‌ها یکسان هستند. چون تمامی هزینه‌هایی که گفتیم هم برای فرزند پسر و هم برای فرزند دختر نیاز خواهند بود.
خواندن 118 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 03 مرداد 1402 ساعت 11:27

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.