تورم واژن در بارداری تورم واژن در بارداری متخصص زنان، زایمان و نازایی

تورم واژن در بارداری

اگر در دوران بارداری به سر می‌برید احتمالا تورم واژن را نیز تجربه کرده‌اید. تورم ناحیه تناسلی در دوران بارداری یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد.
خانم‌های بارداری که به این مشکل دچار می‌شوند حالات بسیار ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد.
حال علت تورم واژن در بارداری چیست؟ آیا طبیعی است؟ چه علائمی دارد؟
حتما این سوالات مدت‌هاست که ذهن شما را نیز مانند هر مادر بارداری به خود مشغول کرده‌اند‌.
پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی عارضه تورم واژن در حاملگی پرداخته و پاسخ این سوالات را نیز جستجو کنیم.

آیا تورم واژن در بارداری طبیعی است؟

تورم واژن (قسمت لابیا‌ها) یکی از عارضه‌های ناخوشایندی است که در زمان بارداری بروز پیدا می‌کند. در دوران حاملگی تغییراتی در بدن ایجاد می‌شوند تا شرایط برای رشد هرچه بهتر جنین مهیا شود.
این تغییرات می‌توانند سبب بروز تورم در ناحیه دستگاه تناسلی شوند. پس می‌توان گفت تورم واژن در حاملگی کاملا طبیعی است و بسیاری از مادران باردار آن را تجربه می‌کنند.

علل تورم واژن در بارداری

علت متورم شدن واژن در بارداری چیست؟

تورم واژن در حاملگی علت‌های مختلفی دارد که در زیر به بررسی آنها پرداخته‌ایم:

1. افزایش جریان خون بدن برای رشد هرچه بهتر جنین خونرسانی به ناحیه واژن را سرعت می‌بخشد‌. افزایش جریان خون در این قسمت گاهی سبب بروز تورم می‌شود.
  2. تغییرات هورمونی در دوران بارداری هورمون‌های جدیدی در بدن تولید می‌شوند. این هورمون‌ها می‌توانند برخی تاثیرات مثبت و منفی را داشته باشند. چرا که گاها سبب بروز باکتری و ویروس به داخل واژن شده و‌ تورم ایجاد می‌کنند.
  3. استفاده از برخی محصولات سومین دلیل تورم واژن در بارداری استفاده از برخی محصولات شوینده یا درمانی در این ناحیه است. واژن ممکن است به این محصولات واکنش نشان داده و دچار حساسیت و تورم شود.
  4. رابطه جنسی در دوران بارداری احتمال کاهش رطوبت واژن وجود دارد. حال اگر به دفعات مکرر در این شرایط رابطه جنسی برقرار شود، ممکن است شاهد بروز تورم باشیم‌.
  5. عدم رعایت بهداشت دیگر علت تورم دستگاه تناسلی در بارداری عدم رعایت بهداشت است. همانطور که می‌دانید بهداشت و پاکیزگی واژن در بارداری بسیار مهم است و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود. چون در غیر این صورت ممکن است باکتری و ویروس‌ها در این قسمت تکثیر شده و تورم ایجاد کنند.
  6. التهاب و اما ششمین دلیل تورم واژن در بارداری بروز التهاب است. در برخی مواقع بدن به جنین واکنش نشان داده و همین مسئله سبب تجمع مایعات در واژن می‌شود. این مسئله می‌تواند تورم شدیدی ایجاد کرده و با درد همراه باشد.
  7. کیست بروز کیست در ناحیه واژن نیز می‌تواند سبب ایجاد تورم شود. گرچه این مورد شایع نیست اما ممکن است خطرناک باشد. چرا که احتمال سرطانی بودن کیست و بروز مشکلات جدی‌تر وجود دارد.
  8. عفونت قارچی یا باکتریایی اگر باکتری‌ها بتوانند در ناحیه واژن به خوبی رشد کنند، سبب بروز عفونت خواهند شد. با ابتلا به عفونت نیز شاهد تورم واژن در بارداری خواهیم بود.
  9. رژیم غذایی ناسالم شاید کمی عجیب به نظر برسد اما غذاهایی که مصرف می‌کنید در سلامت دستگاه تناسلی نقش مهمی ایفا می‌کنند. اگر به صورت مکرر و در طولانی مدت رژیم ناسالم داشته باشید، ممکن است تورم، درد و التهاب واژن را تجربه کنید.
  10. ترشحات واژن در زمان حاملگی واژن برای حفظ رطوبت خود ترشحات بیشتری تولید می‌کند. این ترشحات نیز می‌توانند ورم و التهاب واژن را در پی داشته باشند.
  11. وجود جسم خارجی اگر یک جسم خارجی در واژن وجود داشته باشد بدن به آن واکنش نشان می‌دهد. همین مسئله سبب تورم واژن در بارداری خواهد شد. برای مثال ممکن‌ است‌ خارج کردن یک تامپون که قبلا استفاده کرده‌اید را فراموش کنید و بدن آن را به عنوان جسم خارجی تلقی کند.
  12. استفاده از لباس زیر نامناسب همیشه توصیه می‌کنیم از لباس زیر نازک و گشاد در بارداری استفاده کنید. چرا که لباس زیرهای تنگ و نایلونی رطوبت را در قسمت واژن‌ نگه داشته و ممکن است عفونت ایجاد کنند. با عفونت واژن بروز تورم نیز اتفاق می‌افتد.
  13. بیماری‌های مقاربتی آخرین علت تورم واژن در بارداری بیماری‌های مقاربتی هستند. این بیماری‌ها هنگام برقراری ارتباط جنسی بروز پیدا می‌کنند. برای مثال زگیل تناسلی یکی از آن‌هاست‌. وجود چنین بیماری‌هایی در ناحیه واژن نیز سبب بروز تورم خواهد شد.

علائم احتمالی که همراه با تورم واژن در حاملگی ظاهر می‌شوند

چه علائمی ممکن است همراه با تورم واژن در دوران حاملگی ظاهر شوند؟

تورم واژن در بارداری با برخی علائم و نشانه ها نیز همراه است که عبارت‌اند از:

1. خارش
  2. درد شدید
  3. سوزش هنگام دفع ادرار
  4. کبودی یا قرمزی پوست واژن
  5. زخم و تاول
  6. ترشحات بدبو
  7. التهاب

در صورت مشاهده این علائم توصیه می‌شود حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

روش‌های درمان تورم واژن در بارداری

تورم واژن در حاملگی چگونه درمان می‌شود؟

تورم واژن گاها بسیار آزاردهنده بوده و به یک معضل جدی تبدیل می‌شود. اما جای نگرانی نیست. چون به راحتی با انجام برخی روش‌ها قابل درمان خواهد بود.
در زیر بهترین روش‌های بهبود این عارضه را ذکر نموده‌ایم:

معمولا توصیه می‌کنیم در دوران بارداری به سراغ داروها نروید. چون به هر حال هر دارویی ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشد. اما اگر علت بروز تورم واژن عفونت قارچی و باکتریایی باشد، تنها راه درمان آن مصرف دارو خواهد بود.
    برای مثال ممکن‌ است‌ پزشک برخی آنتی بیوتیک‌های ایمن را برای مادر تجویز کند تا با رفع عفونت واژن، تورم نیز کاهش یابد. همچنین احتمال دارد داروهای ضد التهاب هم برایتان تجویز شود.
  2. اصلاح رژیم غذایی

گفتیم که یکی از اصلی‌ترین عوامل تورم واژن در بارداری رژیم غذایی غیر اصولی است‌. پس بهتر است با کمک‌ پزشک یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کرده و از مصرف مواد غذایی تحریک کننده واژن خودداری کنید.
    بهتر است در رژیم غذایی خود از میوه، سبزیجات و پروتئین بیشتری استفاده کرده و در مقابل مصرف نمک را محدود کنید.
  3. استفاده از مرطوب کننده‌های واژن

گاهی تورم واژن به علت خشکی این ناحیه بروز پیدا می‌کند. در این صورت پزشک برخی کرم‌های مرطوب کننده را تجویز می‌کند. با مصرف آن‌ها می‌توانید پوست واژن را نرم و مرطوب کنید تا تورم نیز به مرور کاهش یابد.
  4. جراحی

گاهی علت بروز تورم واژن در بارداری وجود توده یا کیست است. در این صورت برای رفع تورم نیاز به انجام جراحی و برداشتن کیست خواهد بود.
    اما این روش بعد از زایمان انجام می‌شود. چرا که جراحی در دوران بارداری ایمن نبوده و ممکن است برخی عوارض احتمالی را به همراه داشته باشد.

درمان‌های خانگی ورم واژن در حاملگی

روش‌های خانگی برای کاهش تورم واژن در دوران بارداری

برای درمان ورم واژن در بارداری برخی روش‌های خانگی نیز وجود دارند که عبارت‌اند از:

1. استراحت کنید. یک استراحت چند روزه می‌تواند به کاهش تورم واژن بسیار کمک کند. چرا که فعالیت زیاد تشدید کننده این عارضه است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تایمی را برای استراحت در نظر بگیرید.
  2. از سرمادرمانی کمک بگیرید. یکی از روش‌هایی که تاثیر فوق العاده‌ای در بهبود تورم واژن دارد، سرمادرمانی است. استفاده از این روش به شما کمک می‌کند تا التهاب و تورم واژن در بارداری را در مدت زمان کوتاهی درمان‌ کنید. برای انجام آن کافیست یک‌ کمپرس یخ کوچک‌ را روزانه به مدت ۲۰ دقیقه برروی واژن قرار دهید.
  3. حمام کنید. حمام با آب نسبتا گرم نیز در درمان این عارضه موثر است. اما حمام شما باید کاملا متفاوت باشد. برای مثال بهتر است وان حمام را پر از آب گرم کنید و برای بیست دقیقا درون آن بنشینید. این کار به کاهش درد و التهاب نیز بسیار کمک می‌کند.
  4. مصرف پروبیوتیک‌ها فراموش نشود. محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک دارای باکتری‌های زنده هستند. باکتری درون آن‌ها با باکتری‌هایی که سبب عفونت و تورم واژن شده‌اند مبارزه کرده و آن‌ها را از بین می‌برند. به همین دلیل مصرف آن‌ها هنگام بروز تورم واژن در بارداری بسیار توصیه می‌شود.
  5. از آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا خاصیت ضد باکتری دارد. پس می‌توانید از ماسک آن در ناحیه واژن استفاده کنید. اما در این خصوص بهتر است با پزشک نیز مشورتی داشته باشید‌.
  6. بهداشت را رعایت نمایید. همانطور که گفتیم عدم رعایت بهداشت باعث بروز عفونت و تورم واژن می‌شود. پس برای درمان می‌بايست به رعایت بهداشت بسیار اهمیت دهید.
  7. خاراندن ممنوع! خاراندن واژن تورم را تشدید می‌کند. پس برای درمان و کنترل تورم واژن در بارداری از خاراندن این ناحیه خودداری کنید.
  8. آب بنوشید. نوشیدن آب باعث دفع هرچه سریع‌تر سموم و باکتری‌ها از بدن می‌شود. در نتیجه می‌تواند به بهبود عفونت و تورم واژن نیز کمک کند. پس بهتر است روزانه ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.

روش‌های پیشگیری از تورم واژن در بارداری

چگونه می‌توان از متورم شدن واژن در بارداری پیشگیری کرد؟

تورم ناحیه تناسلی احساسات بسیار بدی در شما ایجاد می‌کند. از طرفی نیز احتمال دارد دوره درمان طولانی مدتی داشته باشد. پس بهترین کار جلوگیری از بروز این عارضه است.
برای پیشگیری از آن به نکات مهم زیر توجه نمایید:

1. از پوشیدن لباس زیر تنگ و ضخیم خودداری کنید‌.
  2. شستشوی واژن را از جلو به عقب انجام دهید. اینگونه از بروز باکتری‌های مقعد به واژن جلوگیری می‌شود.
  3. از مصرف هرگونه‌ لوسیون و ‌شوینده‌ای که سبب تحریک واژن شود خودداری کنید.
  4. در صورت نیاز به جای تامپون از پد استفاده کنید.
  5. هنگام برقراری ارتباط جنسی بهتر است از لوبریکانت استفاده کنید.
  6. از مرطوب کننده‌های واژن استفاده کنید.
  7. برای پیشگیری از تورم واژن در بارداری از مصرف مواد غذایی ناسالم خودداری نمایید.
  8. لباس زیر خود را دو الی سه مرتبه در طول روز تعویض کنید.

آیا تورم واژن در دوران بارداری بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد؟

اگر تورم واژن در بارداری را تجربه می‌کنید، احتمالا نگرانی‌هایی را در خصوص سلامت‌ جنین خود خواهید داشت. خوشبختانه این عارضه به طور مستقیم بر سلامت جنین تاثیری نمی‌گذارد.
اما باید علت بروز آن را نیز بررسی نمود. برای مثال اگر تورم به علت عفونت واژن رخ داده باشد، احتمال به خطر افتادن سلامت جنین نیز وجود دارد. پس در واقع می‌توان گفت تاثیر تورم واژن بر سلامت جنین، بستگی به علت بروز آن دارد.

چه زمانی برای تورم واژن در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنم؟

معمولا تورم واژن در بارداری پس از مدتی برطرف شده و جای نگرانی نیست. اما به هر حال بهتر است توسط‌ پزشک‌ نیز معاینه شوید. مخصوصا اگر علائم زیر را مشاهده می‌کنید:

1. درد شدید
  2. تب با درجه‌ بالا
  3. خروج ترشحات چرکی از واژن
  4. تغییر رنگ پوست واژن
  5. خونریزی
  6. ضعف و بی حالی

1. آیا تورم واژن در حاملگی خود به خود درمان می‌شود؟

در برخی مواقع بله، اما بهتر است برای درمان قطعی به پزشک مراجعه نمایید.
  2. علت ورم کردن لبه‌های واژن در بارداری چیست؟

علت این عارضه مواردی مثل عفونت، کیست، تغذیه ناسالم، افزایش جریان خون و ... هستند که در متن مقاله بیشتر به آن‌ها پرداخته‌ایم.
  3. آیا بزرگ شدن واژن پس از زایمان از بین می‌رود؟

بله، در غیر این صورت نیز می‌توانید با انجام برخی روش‌های درمانی ورم و بزرگ شدن واژن را برطرف کنید.
  4. آیا تورم واژن در بارداری برای مادر خطرناک است؟

اگر علت بروز آن عفونت باکتریایی، کیست و... باشد برای مادر نیز خطرناک خواهد بود.